Les 8: Antwoorden van de opdrachten
OPDRACHT 1 (eenvoudig): Verticaal bewegen
Verander onderstaande code zodat het vierkant
verticaal beweegt (van boven naar beneden). Dit doe je door de positie van het vierkant op de y -as te variƫren tussen -100 en 100.
De animatie moet 2 seconden duren om de cyclus te voltooien.
import Playground exposing (..)
main =
animation view
view time =
[ square darkGreen 100
|> move -0 0
]
Antwoord
Stel gewoon de x-as altijd in op 0 en laat de y-as variƫren tussen -100 en 100 met behulp van de zigzag-functie.
import Playground exposing (..)
main =
animation view
view time =
[ square darkGreen 100
|> move 0 (zigzag -100 100 2 time)
]
OPDRACHT 2 (eenvoudig): Diagonaal (schuin) bewegen
Verander de code in opdracht 1 zodat het vierkant diagonaal beweegt. De beweging moet beginnen op het punt -100, -100 en eindigen op 100, 100.
Antwoord
Er zijn een paar manieren om deze oefening op te lossen. De eenvoudigste manier is om dezelfde code, die we voor de y-as in de vorige opdracht gebruikten, ook te gebruiken voor de x-as. We verplaatsen dus de 2 assen altijd op dezelfde manier. Dit zorgt voor een diagonale beweging
import Playground exposing (..)
main =
animation view
view time =
[ square darkGreen 100
|> move (zigzag -100 100 2 time) (zigzag -100 100 2 time)
]
OPDRACHT 3 (vrij): Mix de bewegingen
Teken met behulp van de functies zigzag en wave figuren
die over het scherm bewegen.
Je kunt de wielen van een auto animeren, de ogen van een dier,
of gewoon verschillende figuren tekenen die verwoed bewegen
op het scherm! Gebruik je fantasie.
Antwoord
Vrije oefeningen hebben geen goede of foute antwoorden! Het belangrijkste is om te oefenen en plezier te hebben.
En nu?
Ga nu door met Les 9, veel succes!