Programmeren voor beginners

..en voor wie een nieuwe programmeer-superkracht wil ontdekken.

Introductie

Op deze site kun je leren programmeren.
Je hebt geen voorkennis nodig. We zullen de benodigde fundamenten (basis concepten) geleidelijk en spelenderwijs uitleggen.
In de cursus leer je tekeningen en animaties maken op het scherm, en eenvoudige spelletjes die je in je internetbrowser kunt spelen! 🕹

Maar eerst moet je wat fundamenten leren kennen. Ga je de uitdaging aan??

Wat is een computerprogramma?

Een programma is niks meer dan een tekst die aan bepaalde regels voldoet. De computer verwerkt deze instructies en voert ze uit.

Iemand die dit soort teksten schrijft, heet een software developer of een programmeur. En het soort tekst dat deze persoon schrijft, die op de computer wordt ingeladen, heeft een speciale naam: programmeercode (meestal afgekort tot code of broncode, of op zijn Engels source code). In deze cursus, wordt deze soort tekst steeds code genoemd.

Het geheel van regels dat beschrijft hoe een programma moet worden geschreven, is gedefinieerd als een programmeertaal. Er zijn in de evolutie van de informatica ("informatiekunde" of "computerkunde") diverse talen ontstaan. In deze cursus gebruiken we een taal genaamd Elm.

Aan het begin van iedere les wordt een nieuw onderwerp geintroduceerd en daarna volgen er opdrachten. Het is erg belangrijk de opdrachten te maken. Ze vormen het belangrijkste (en leukste) deel van de hele les. Sommige opdrachten zijn makkelijk, andere uitdagender. Het is normaal er wat moeite mee te hebben; dat is onderdeel van het leerproces.

Exploreer, experimenteer en wees niet bang fouten te maken. Het ergste dat kan gebeuren is dat je een foutmelding krijgt. 😆

Maar, hoe schrijf je dan een programma?

Hieronder hebben we ons eerste voorbeeld, het beroemde "Hallo Wereld!", dat niks anders doet dan een tekst op het scherm tonen.

import Html exposing (text)

main =
  text "Hallo Wereld!"

Wat moeten we doen om deze code uit te voeren? In deze cursus kun je dat in je internetbrowser doen! 😄

Open een nieuw tabblad en ga naar de volgende site: https://elm-lang.org/try. Bewaar de link, want die ga je in deze cursus steeds gebruiken. Kopieer daarna de hele code hierboven en plak het in het linkerdeel van de site.

Druk op Rebuild ("Opnieuw bouwen" in het engels) midden onderin het scherm en je zult het resultaat van het uitvoeren aan de rechterkant op je scherm zien, zoals in het plaatje hieronder:

Ons eerste stuk code

Gefeliciteerd! Je hebt je eerste programma gemaakt in de programmeertaal Elm! 🎉

En nu?

In de volgende lessen leer je figuren te tekenen op het scherm en leer je een aantal fundamenten van het programmeren kennen. Je leert wat functies zijn, parameters en nog veel meer!

Ga nu door met Les 2, veel succes!